Vine dinspre Statele Unite ale Americii un val de cenzură. E o cenzură părtinitoare, însă. „Nu ești cu noi, ești împotriva noastră” este imn-ul acestei cenzuri, prea-binecunoscută de către țările ce au trecut prin regimuri politice dictatoriale. Aceasta impune o cultură a tăcerii. Au dispărut dezbaterea, dialogul, conversația. Cum afectează acest val de cenzură opera lui Tolkien? Articolul este scris din perspectiva unui autor de literatură, astfel că abordarea va încerca a fi cât mai literară.

Cultura tăcerii în literatură. Noii orci și Amazon

Cine este Tolkien?

J.R.R. Tolkien, scriitor, profesor, academician, supraviețuitor al Primului Război Mondial. Era atât de pasionat de literatură și limbaj încât putea să recite poemul „Beowful” pe de rost, poem pe care l-a și tradus în limba engleză în 1926 (ca să înțelegeți ce e așa de special acest fapt, aici aveți poemul). Pe lângă faptul că Tolkien a fost un om de literatură excepțional, era catolic (iudeo-creștin) deci scriitura lui a fost întotdeauna presărată de moralitate și valori creștine.

Circulă zvonuri că Biserica Catolică ar putea chiar să îl canonizez sfânt datorită vieții sale și faptelor din război. Om de familie, căsătorit cu soția lui, Edith, în anul 1916, au fost binecuvântați cu 4 copii: John, Michael, Christopher și Priscilla. Iubirea sa față de soție a fost atât de puternică încât stau alături și în moarte, iar Edith a fost sursa de inspirație pentru Luthien (Beren și Luthien, emblematica poveste de dragoste din cartea Silmarillion, puteți citi despre viziunea lui Tolkien asupra iubirii și căsătoriei aici, în limba engleză). Dar, ca rezumat, Tolkien vedea iubirea legată de căsătorie în următorul fel:

  • Fidelă și monogamă
  • Plină de sacrificiu
  • Înconjurată de abstinență și virtute

În scrisoarea către fiul său, Michael, Tolkien scrie: „But the ‘real soul-mate’ is the one you are actually married to. In this fallen world, we have as our only guides, prudence, wisdom (rare in youth, too late in age), a clean heart, and fidelity of will…(Letters of J.R.R. Tolkien, pp. 51-52). Traducere simplă: ,,Adevăratul suflet-pereche este persoană cu care ești căsătorit. În această lume decăzută, avem ca unici îndrumători prudența, înțelepciunea (rară în tinerețe, prea târziu dobândită în bătrânețe), o inimă curată, și voința loialității.”

Despre Tolkien și valorile sale frumoase, curate, eroice am putea scrie sute și mii de cărți, dar ca să ajung la problema din zilele noastre, trebuie să trec mai departe la modul cum Tolkien a creat universul Pământului Mijlociu în cărțile sale ,,Silmarillion”, ,,Hobbit-ul”, ,,Stăpânul Inelelor”.

Universul lui

Tolkien avea o strânsă legătură cu fratele său, Hilary alături de care străbătea în aventuri copilărești împrejurimile. Se presupune că această relație a fost sursa duet-ului Merry-Pippin din ,,Stăpânul Inelelor”. Apoi, ca student s-a împrietenit cu Christopher Wiseman alături de care a pus bazele clubului ,,Tea Club și Barrowian Society” (TCBS). În acest club s-au înscris și Rob Gilson și Geoffrey Bache Smith, prieteni dragi și apropiați.

Această prietenie ar fi sursa pentru „Fellowship of the Ring”. Prietenia lor a fost zdruncinată de izbucnirea războiului mondial și toți cei patru prieteni au fost trimiși la luptă. Tolkien s-a îmbolnăvit și a fost transferat la spital, astfel ieșind din iadul războiului. În această perioadă a scris o serie de poeme și fragmente din ,,Silmarillion”. Prietenii săi erau, totuși, aproape. Primeau creațiile sale și îl susțineau. La sfârșitul războiului, Tolkien i-a pierdut pe Smith și Gilson.

Devenit însă profesor la Oxford, a devenit prieten cu C.S. Lewis, alături de care au redescoperit învățăturile creștinismului. (puteți citi mai multe informații despre compania lui Tolkien aici, în limba engleză, iar pentru cei care nu au timp, pot viziona filmul Tolkien care oferă o foarte mică portiță în viața scriitorului).

Se poate spune că întregul univers creat de Tolkien este inspirat din viața sa în raport cu iubirea soției sale, prietenii, și evenimentele istorice groaznice la care a fost martor. Cum ar fi putut acest om să se lege de copiii săi, să le povestească din chinurile sale decât prin crearea unui basm? Un basm cu influențe creștine, morale și curate ce are ca spațiu de inspirație – Europa din Primul Război Mondial.

Geneza din Silmarillion

Ca să ilustrez mai bine distrugerea pe care Amazon (un gigant tehnologic și economic) o face asupra scrierilor lui Tolkien (pentru că asta este, indiferent de cum vrea Amazon să sucească lucrurile) voi lua citate directe din cartea ,,Silmarillion” (cartea are 366 de pagini de poveste, fără apendix, dicționar și hărți), în limba engleză.

Cu siguranță există analize și mai complexe asupra acestei ratări din partea Amazon de a crea o serie inspirată din lucrarea lui Tolkien, astfel că mă voi opri pe lucrurile ce mă deranjează pe mine, ca scriitor și iubitor de Tolkien. Mult spus că sunt scriitor, dar Tolkien este o lumină a creației pe care o văd la capătul tunelului de scriitor. El este idealul meu ca scriitor. Astfel că, lumea trebuie să se familiarizeze cu modul lui Tolkien de a scrie și crea o lume întreagă. Țineți cont de faptul că Tolkien a creat pentru lumea sa fantastică în jur de 11 creaturi diferite (link aici), iar la fiecare dintre acestea a adăugat o limbă și o cultură proprie.

Cum a apărut universul în Silmarillion?

Geneza lui Tolkien este inspirată de geneza creștină: ,,In the beginning Eru, the One, who in the Elvish tongue is named Iluvatar, made the Ainur of his thought; and they made a great Music before him. In this Music the World was begun; for Iluvatar made visibile the song of the Ainur, and they beheld it as a light in the darkness. And many among them became enamoured of its beauty, and of its history which they saw beginning and unfolding as in a vision. Therefore Iluvatar gave to their vision Being, and set it amid the Void, and the Secret Fire was sent to burn at the heart of the World; and it was called Ea. Then those of the Ainur who desired it arose and entered into the World at the beginning of Time; and it was their task to achieve it, and by their labours to fulfill the vision which they had seen. Long they laboured in the regions of Ea, which are vast beyond the thought of Elves and Men, until in the time appointed was made Arda, the Kingdom of Earth. Then they put on the raiment of Earth and descended into it, and dwelt therein.”

Iluvatar este Unicul, cel ce a creat Ainur din gândurile sale; acestora le-a fost dată Muzica și prin Muzică (Cuvântul în creștinism), Iluvatar a dat viziunii Ainur ființă, iar Focul Tainic a fost trimis să ardă în inima lumii, numită Ea. Ainur au coborât în lume după Focul Tainic, însetați de el și au intrat în lume la începuturile Timpului. Ca să obțină acest foc tainic, Ainur erau nevoiți să muncească din greu și astfel s-a creat Arda, Regatul Pământului unde Ainur au sălășluit. (focul tainic poate fi Duhul Sfânt, deși e mai bine să ne ferim a face legături directe între conceptele lui Tolkien și simbolistica lor fără o analiză profundă).

În capitolul „Of the beginning of days” se povestește apoi cum la începuturile Regatului Pământului s-a iscat război între Melkor (îngerul căzut, parte din Valar, a 14-a ceată de Ainur) și Valar (trimiși să orânduiască pământul și să-l protejeze împotriva invidiei și răutății lui Melkor).

Valar câștigă războiul, Melkor fuge, dar nu moare. Sauron era mâna dreaptă a lui Melkor. Valarii cred că Melkor s-a stins, dar apoi văzând putreziciunea ce începea să cuprindă lumea, s-au prins că Melkor mai trăiește și pe când mergeau să-l caute, Melkor a început război nou. Războiul a fost atât de crunt încât a separat mări și pământ, a deformat regatul și forma inițială, perfectă, pregătită de Ainur nu a mai fost restaurată niciodată. Valar au fost nevoiți să se retragă în altă parte și astfel au construit Valinor, regatul celor nemuritori. Melkor stăpânea încă Pământul Mijlociu. Melkor este Morgoth. Morgoth este Melkor.

Cine știa că Melkor se distrează în Pământul Mijlociu și distruge tot?

Toată lumea. Toți Valar-ii. Cu siguranță nu doar Galadriel sau cu siguranță nu ea.

Pe cine se centrează povestea din ,,Simarillion”?

Pe încercarea lui Feanor de a proteja lumina Valariilor și Pământul Mijlociu de Melkor și odraslele întunecate.

The Silmarillion, J.R.R. Tolkien, edited by C. Tolkien, p.xvii

Stați pe aproape că abia acum intrăm în interpretarea problematică a Amazon-ului. Hai să mergem la următorul articol!